Najnowsze trendy przy projektowaniu przyjaznych biur

Biura przechodzą obecnie bardzo szybką ewolucję. Najnowsze trendy starają się wziąć to co najlepsze z nowych technologii. Odkąd praca zdalna w wielu dziedzinach stały się standardem przestrzenie biurowe musiały zostać poddane ewolucji. W myśl zasady „Dostosuj się albo zgiń” biuro przestaje być miejscem, gdzie pracownicy muszą przychodzić. Zostają one wyparte przez przestrzenie, gdzie pracownicy chcą pracować. Niełatwo jest podjąć rywalizację z przytulnym pokojem w domu. Pracownik musi widzieć korzyści z przychodzenia do biura, a tych jest przecież wiele.

Stały kontakt z kolegami z pracy, swoboda wymiany informacji, oddzielenie życia zawodowego od prywatnego. To wszystko jest w zasięgu ręki. Wystarczy jedynie pochylić się nad wadami istniejących biur, aby zrozumieć co pracowników zniechęca do pracy w nich.

W latach 90′ biura przechodziły transformację z ciasnych małych pokoi w kierunku wielkich openspaceów. Okazja do poprawy wskaźników ilości pracowników na metr kwadratowy oraz obietnice poprawy produktywności zapoczątkowały pewien wyścig. Niestety, na linii mety zamiast laurów zwycięzcy i rekordowych wyników czekało głównie niezadowolenie pracowników i spadek produktywności.

Jak więc prawidłowo zadbać o pracowników i stworzyć biuro, które zachęca pracowników do pracy?

1. Przytulny open-space

Te dwa słowa przez długi czas stanowiły swego rodzaju oksymoron. Dlaczego jednak nie wybrać co najlepsze z przytulnych biur i korzyści płynących z dzielenia przestrzeni ze współpracownikami? Rozwiązaniem jest tu tzw. przytulny open-space (z ang. „semi-open floor plan”. Polega on na odpowiednim podzieleniu stref biura, tak aby stworzyć indywidualne miejsca pracy w przestrzeni otwartej, połączone z przestrzeniami co-workingowymi i strefami relaksu.

2. Podział na strefy

Bardzo ważny jest podział biura na odpowiednie strefy. Dobre biura posiada zarówno ciche miejsca do pracy indywidualnej, sale do brain stormingu, budki do rozmów telefonicznych i wygodne fotele do luźnych spotkań. Należy zaplanować podział zarówno pod kątem hałasu i charakteru tych stref, oraz pod kątem podziału logicznego.

W zależności od upodobań można również dołączyć strefy relaksu, siłownie, przestrzenie restauracyjne, barki kawowe. Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia i rozeznanie potrzeb pracowników.

3. Wyposażenie, które pracuje dla Ciebie

Jak to mówią, jedyne czego możemy być w życiu pewni to zmiany i podatki. Jak świetny by nasz plan nie był, ciągła ewolucja rynku i technologii zmusza nas do podążania za trendami. Warto więc pomyśleć o wyposażeniu, które łatwo dostosować do nowych potrzeb. Unikaj mebli łączonych na stałe z podłogą, czy infrastruktury, którą ciężko przenieść. Duże szafy zastąp boxami na kółkach. Biurka niech umożliwiają prace siedzącą i stojącą. Standaryzuj rozwiązania, aby móc je w przyszłości łatwo wymieniać. Dzięki temu łatwo zaadoptujesz przestrzeń do nowych potrzeb.

Dostarczamy kompleksowe wyposażenie powierzchni biurowych. Skontaktuj się z nami aby uzskać wycenę.

4. Niech technologia Cię nie ogranicza

W ostatnich latach technologia zmieniła się bardzo mocno. Z jednej strony jest świetną pomocą, jednak szybko potrafi być też dużym ograniczeniem. Stabilny sygnał WiFi, duża dostępność gniazdek elektrycznych to dziś konieczny wymóg. Warto o tym pomyśleć zawczasu, żeby nowe piękne biuro nie było ozdobione metrami przedłużaczy i zwojów kabli.

5. Akustyka w biurze

Warto poświęcić szczególną uwagę na akustykę biura. W zależności od planu pomieszczenia i wykorzystanych materiałów możemy uzyskać efekt, że w dużej sali konferencyjnej będzie słychać szept z najdalszego zakątka. Możemy też rozdzielić biurka współpracowników ścianami akustycznymi, umożliwiając im jednoczesne prowadzenie rozmów telefonicznych. Przeczytaj więcej o wyciszeniu biur aby dowiedzieć się jak zadbać o komfort pracowników.

Warto też wspomnieć o obiciach ścian poprawiających akustykę. Mowa tutaj o filcu na ścianach oraz o tapetach obiektowych. Ich prawidłowy dobór i ułożenie zapewni znaczną poprawę warunków bytowych.